sobota 6. srpna 2016

Hříšná světice - Jan BAUER


Spisovatel: Jan BAUER
Nakladatelství : MOBA, 2016
Počet stran :336
Vazba : Vázaná
Žánr : Romány, historie, Česká literatura
ISBN :
978-80-243-6986-0
  • ANOTACE

O počátcích českého státu toho víme pramálo, naše vědomosti se opírají jen o drobné zmínky ve starých kronikách a útržkovité archeologické nálezy, které připouštějí různý výklad. Známý český autor se v této knize pokusil představit dávnou minulost jako strhující román, v němž se zvolna dostává do popředí postava kněžny Ludmily, manželky prvního pokřtěného českého knížete Bořivoje. Není zde vylíčena tak, jak ji známe z legend, ztrácí aureolu světice, zato se projevuje jako pragmatická vládkyně, která podle příkladu svého někdejšího patrona, moravského krále Svatopluka, podřizuje vše, včetně svého rodinného života, zájmům knížectví…

  • DĚJ

Tady nám bohužel anotace moc nelhala. V knize se vážně velmi pomalým skoro až mílovým krokem dostáváme ke kněžně Ludmile, až jsem si myslela, že se objeví teprve na konci knihy. Nestalo se tak. Ale přeci jen se objevila až na straně 48. Někomu to možná nevadí, já byla trochu zklamaná. Na druhou stranu vím, že dějiny nejdou jen tak přeskočit.
Nebudu Vám v recenzi popisovat, jak vznikla naše říše, ani jak se střídali čeští a moravští panovníci. Nebudu ani hodnotit jednotlivé postavy, které v knize vystoupí. A že je jich velká hromada. Spíše Vám popíši střípky a útržky, které mi z knihy zůstaly v hlavě. Momenty, které mě něčím zaujaly a mohly by i Vás.

Skrz Hříšnou světici se dozvídáme trochu jinak o naši historii. Například kdo tušil, že Bořivoj, známý český panovník je ve skutečnosti udatný, blonďatý Viking, který se na český trůn dostal úplnou náhodou, nebo bych spíše měla říci podvodem.

Věděli jste, že kněžna Ludmila byla velkou část svého života pohanka a odmítala se dát pokřtít? O mnoho let později i ona opovrhovala pohanstvím a snažila se šířit křesťanskou víru.

Ludmila je v knize popisována ne jako světice, ale spíše bojovnice za českou říši a svoji rodinu. Občas chodí doslova přes mrtvoly. Nebojí se otrávit i nejbližší členy rodiny, aby uchovala klid v říši i v duši. A naopak, aby uchovala svoji rodinu, zase zneškodní protivníky. Pokaždé si vzpomene na svoji Keltskou babičku, která ji vyprávěla o účincích Rulíku zlomocného. Nenápadná a rychlá smrt. Takže mnohé asi překvapí, že ona sama zabila českého panovníka Bořivoja, svoji snachu a mnohé další a důležitější členy své rodiny.

Nechci z knihy prozradit mnoho, ale na druhou stranu je to česká historie, takže ať řeknu cokoliv, nebude to žádný spoiler, jen fakt, který se nezmění.Takže pokud se chcete dozvědět něco více o našich předcích, musíte si knihu přečíst.

 
  • HODNOCENÍ
Hodnocení je v tomto případě strašně těžké. Dozvěděla jsem se spoustu zajímavých informací. Podívala jsem se na české dějiny z úplně jiného pohledu, ale i tak má kniha pro mě velké mezery.
Od Jana Bauera jsem již jednu knihu četla, ze které jsem byla vážně nadšená. Jak v této tak v jiných knihám je vidět, že Bauer doslova žije českou historii a umí ji krásně detailně popsat. Bohužel jsem se do čtení této knihy musela ze začátku strašně dlouho přemlouvat. Vždy jsem přečetla dvě stránky a konec. Musím se přiznat, nebavila mě.

Pak jsem se zařekla, že ji prostě přečtu a tak jsem ji dočetla. Jakmile jsem ji rozečetla, bylo to mnohem lepší. Kniha mě začala bavit, děj mi rychle utíkal a zajímalo mě to. A pak zase přišlo něco, co mě nudilo a já musela občas i přeskočit. Docela škoda, že?
Nemohla jsem si ale pomoci. Při tom děj jako takový je zajímavý. Proto bych knihu i doporučila, jen musí člověk už mít za sebou pár historických knih přečtených, nedoporučovala bych ji jako první.

Za mě tedy 
3 z 5

2 komentáře:

  1. Recenze je pěkně napsaná a určitě bude některé bavit. Já ale dávám přednost fantasy před historií :)
    Jan

    OdpovědětVymazat
  2. Pěkně napsaná recenze a musím souhlasit s tvým dojmem z knihy, jsem na tom dost podobně :) http://www.hanka.mablog.eu/2016/08/13/hrisna-svetice-jan-bauer/

    OdpovědětVymazat