pondělí 29. srpna 2016

Hypnotizér - Lars KEPLER



Recenze na moji prvotinu od Larse Keplera. Kniha je pro milovníky napětí a thrillerů. Bilbo a já jedině doporučujeme:)

Psychiatr Erik Maria Bark je uznávaný odborník na léčbu traumat pomocí hypnózy. Jedné prosincové noci ho probudí zvonění telefonu. Volá mu detektivní inspektor Joona Linna z nemocnice ve Stockholmu a prosí ho, aby okamžitě přijel k případu malého chlapce, který je v bezvědomí, ve velmi kritickém stavu. Erik je jedinou nadějí, jak může policie chlapce vyslechnout a zjistit, kdo brutálně zavraždil jeho rodiče a mladší sestru. Doufají, že vraha vystopují a zachrání jeho starší sestru dřív, než bude pozdě. Erik se však praxi hypnotizéra nevěnuje už deset let a je rozhodnutý, že hypnózu už nikdy provádět nebude. Žádost o pomoc v něm probudí bolestné vzpomínky, a proto Erik prosbu policie odmítá. Když se Erik konečně nechá přesvědčit, všichni se rázem ocitnou ve víru nečekaných událostí. Tyto události bez varování udeří plnou silou do Erikova života. Erikův syn zmizí. Erik je nucen postavit se tváří v tvář minulosti a vrátit se ve vzpomínkách zpět do časů, kdy jeho profesionální život ležel v ruinách a jeho manželství bylo na pokraji zhroucení. Jedině tak má šanci zachránit život svému synovi.
  • DĚJ

Detektivní inspektor Joona Linna stojí před jedním z nejkrvavějších případů, jaký kdy doposud měl ve své kariéře. Hledaný pachatel nejprve na školním hřišti brutálně zavraždil a rozřezal otce od rodiny. Zatím pro detektiva Linnu z nepochopitelných důvodů  se pachatel rozhodl děsivým způsobem vyřádit také na rodině zavražděného. V době byly v tu chvíli jeho dvě mladší děti a manželka. Jediným přeživším této krvavé řežby byl pouze 15letý  syn Josef Ek, který byl ve vážném stavu převezen do místní dětské nemocnice Astrid Lindgrenové. Prozatím zůstává v kómatu. Joona Linna i přes jeho vážný stav potřebuje mladého Josefa vyslechnout. Po světě běhá sériový vrah , který s největší pravděpodobností půjde po Josefově starší sestře Evelyn. Jedinou šancí tedy zůstává uvést Josefa do hypnózy a tím snad zachrání i jeho sestru…
Erik Maria Bark , odborník na šok a trauma, je požádán inspektorem Linnou o provedení hypnózy na teprve 15letém chlapci. Erik je od začátku jasně proti. Nejen že hochův stav ještě není dostatečně stabilizovaný, ale také k tomu má své vážné osobní důvody. Důvody, které před deseti lety zapříčinily skandál po celé zemi a důvody, které ohrozily jeho rodinu.
V jedné chvíli si Erik a Joona myslí, že mají vše pod kontrolou a v druhé zjišťují, že je tomu právě naopak. Po provedení hypnózy se totiž stane něco, s čím ani jeden nepočítal. Skutečný pachatel totiž není až tak neznámý jak si mysleli. Je dokonce s nimi v jedné místnosti. Na nich teď je, aby společnými silami zachránili jeho sestru Evelyn.

Druhý den Josef Ek mizí z nemocnice a cestou zabíjí vše, co se mu postaví do cesty. Navíc Erikova manželka je ve vlastní posteli napadena a uspána silnými analgetiky a jediné co si pamatuje, byl únos jejich nemocného syna Benjamina z jeho pokoje...

Je možné, aby za vším stál jeden 15letý chlapec, který pravděpodobně trpí silnou paranoiou? Nebo se po provedení zakázané hypnózy vrací Erikova minulost na scénu? Erik ale jedno ví. Ať tak nebo tak, jeho syn je ve smrtelném nebezpečí....


  • HODNOCENÍ

Chvilku jsem přemýšlela, že se snad na blogu zaměřím na jeden žánr. Protože jsem se zase opět pustila do dalšího knižního thrilleru a po přečtení určitě nebyl poslední. Rozhodně ne od Larse Keplera.

Pro mě je to úplná novinka, přestože je kniha u nás již od roku 2010. Já se k ní dostala úplnou náhodou. V Brně jsem zahlédla Stalkera, který si mě získal a já ani nevím čím. První jsem se ale pustila do Hypnotizéra a chtěla tím dodržet sériovou návaznost. Někde jsem četla, že je to nejslabší díl a kvalita roste s díly. Jestli je to tak, tak se mám na co těšit.

Co se musí Keplerovi nechat je jeho styl psaní. Chvílemi jsem doslova tu brutalitu cítila jako bych tam byla. Husinu jsem měla až bůh ví kde. Jak jsem se začetla, nechtěla jsem od knihy odejít. Myslím, že dokonce je to jedna z nejtlustších knížek letošního roku, další díly mají dokonce i více.


Velice se mi líbilo rozdělení kapitol, protože byly časově seřazeny za sebou. Tím jsem se rychle orientovala, co se v jakou dobu stalo. V půlce knihy se ale dostanete do části, kde se Erik vrací do minulosti a vysvětluje, co se vlastně stalo. Tato část má v kuse asi něco přes 100 stránek a zezačátku mě to vůbec, ale vůbec nebavilo. Pak mi ale došlo, že to má vlastně velký význam v celém ději. Jak jinak vysvětlit celou Erikovu minulost tak, aby se člověk neztrácel.

Přesto mi to ale trochu vadilo, tím ubírám asi půl hvězdičky.
Takže tentokrát
4,5 z 5

Těším se na další jeho díl, který mám již také doma Paganiniho smlouvu. Doufám, že kniha bude stejně napínavá jako Hypnotizér.
A jak vy a Lars Kepler?
Máte stejný pocit?
Katy



Spisovatel: Lars KEPLER
Nakladatelství : HOST, 2011
Počet stran :544
Vazba : Brožovaná bez přebalu lesklá
Žánr : Detektivka, Thriller, krimiromán
ISBN :
978-80-7294-509-2

17 komentářů:

  1. Hypnotizér se mi líbil, ale jsem zvědavá, co řekneš na Paganiniho smlouvu, s tou jsem docela bojovala :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, to jsem si u tebe na blogu všimla. Mamina má už t vše přečtené a sama mi říkala, že Paganiniho smlouva byla pro ni zatím nejhorší :) No uvidíme, určitě dám pak vědět.
      Katy

      Vymazat
  2. Moc povedená recenze :) Ještě jsem žádnou knihu od Larse Keplera nečetla, ale hodlám to rychle napravit :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju moc :)
      Určitě doporučuji. S Robothamem to jsou pro mě největší novinky letošního roku :)
      Katy

      Vymazat
  3. Hypnotizér je jedna z mých nejoblíbenějších knih. Ta část kde Erik vzpomíná na minulost mě ze začátku taky skoro vůbec nebavila, ale v podstatě jsem nakonec moc ráda, že tam byla. Určitě si přečti i další Keplerovy knihy :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Chystám se na ně. Myslím, že to bude nejlepší kniha do vlaku :) Jako když se na to člověk tak podívá zpětně, ta část tam být prostě musela :D
      Katy

      Vymazat
  4. Stalkera si chci přečíst už hodně dlouho a na Larse Keplera slýchám převážně dobré ohlasy. Už se těším až si od něj něco přečtu. (Dobře... buďme upřímní, s tím jak nekonečný můj wishlist je a vzhledem k tomu, že víc jak 60% mé knihovny tvoří nepřečtené knížky, lze předpokládat, že se k němu dostanu nejdříve za rok, ale naděje umírá poslední a třeba už na jaře se bude můj blog pyšnit recenzemi na Stalkera a Hypnotizéra).
    Pěkná recenze :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :D Já mám více nepřečtených než přečtených a navíc více nezrencezovaných vs zrencezovaných :D Takže taky se k dalším dílům dostanu později :)
      Katy

      Vymazat
  5. Miluju Keplera, vse od něj přečteno��

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju za komentář a jsem ráda, že se líbí někomu stejně jako mně :)
      Katy

      Vymazat
  6. Hypnotizér měl neuvěřitelně děsivý začátek, u kterého jsem se doopravdy bála podívat i pod postel :-D A podle mě to byla hodně dobrá knížka. Ve svém žánru jedna z nejlepších. V mém osobním žebříčku ji ale přece jen od stejného autora (resp. autorů) překonala "Svědkyně ohně". Vřele doporučuju. Ta zatím vévodí první příčce :-)
    Bebe

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hodně jem slyšela, že nejvíce děsivý je Stalker, tak se těším :D I u téhle jsem se docela chvilkami bla, ani nevím proč :D
      Katy

      Vymazat
  7. Skvělá recenze, ještě jsem nic od Keplera nečetla, ale doma mám celou sérii mimo Stalkera a pokukuji o po Playgroundu. Moc se těším, tak snad mě nezklame :)
    Měj se krásně :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju :)
      Rozhodně doporučji pokud máš rád napětí a skvělé rozuzlení :)
      ZA MĚ JEDNA :D
      Katy

      Vymazat
  8. Skvělá recenze! :)
    Četla jsem ho někdy na začátku roku a byla jsem z něho maximálně nadšená :)
    Doufám, že se co nejdříve dostanu k dalšímu dílu (snad mě tentokrát nepředběhneš :D), protože tato manželská dvojice je úžasná! :3

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju :D
      Já mám knihu koupenou, myslím tedy další díl, ale nějak na něho teď nemám čas :D Mně v půlce září začne škola a teď doháním resty před ní :D
      Takže třeba jsi na řadě ty :D
      Katy

      Vymazat