neděle 19. února 2017

Seznam mrtvých - Jennifer L. Armentrout




Zase jsem utrácela, ale tentokrát to nebylo za klasické knihy v tvrdé podobě, ale právě naopak. Konečně jsem si zakoupila i pár knížek, přesněji dvě, do mé nové čtečky. Navíc jsem využila slevy na Baronetu, kde jste mohli najít některé tituly až o 50% levněji. Jako první jsem si koupila e-knihu Sirotek číslo 8, který jsem už zdárně přečetla a Seznam mrtvých, na který před vámi o pár řádků níže čeká má recenze. Knihu jem vám představila a můžeme jít na to..

  • DĚJ
Seznam mrtvých je od známé spisovatelky Jennifer L. Armentrout, která se se svojí tvorbou zaměřila převážně na mladé čtenáře a čtenářky s tématy jako jsou paranormální jevy, romány, scifi a fantasy. Proč vlastně tuto skutečnost zmiňuji? I v titulu Seznam mrtvých naleznete prvky, které se vyznačují právě tímto čím dál známějším fenoménem. Tudíž hrdiny, kteří jsou blízké věku mladším čtenářům nebo a což je důležitější, se hlavní hrdinové ocitají v situacích, ve kterých se může, případně již ocitnul sám čtenář.

Já osobně se již k YA čtenářům delší dobu neřadím a již úmyslně četbu těchto knih omezuji. Seznam mrtvých mě ale zaujal a ohlasy několika blogerek  byly velice pozitivní.

V americkém městečku se ztratila mladá studentka neznámo kam (trochu podobné Prokletému městu) a policie ani po několika týdnech nenacháží žádnou stopu, která by je navedla tím správným směrem. Hlavní hrdinka, rozvodem a minulostí poznamenaná studentka maturitního ročníku Ella večer před zahájením školy jen o vlásek unikne jisté smrti. Dokázala bojovat zuby nehty o holý život a nebýt náhody, v podobě spolužáka Jensena, určitě by se i přes svoji bojovnost násilníkovým silným rukám neubránila.


Ella jako jediná již od úplného začátku má pocit, že to vše není jen náhoda a zmizení spolužačky a její napadení spolu musí souviset. Má zlé tušení, které se ji potvrdí ve chvíli, kdy nachází tělo mrtvé spolužačky a pár dní nato, další spolužačka zmizí. Nikdo z policie nechápe, proč má oběť v ústech mrtvého ptáka kardinála. Jen ona. Jensen, který se rozhodl po strašlivém útoku Ellu naučit sebeobraně, nechce vidět to, co vidí ona. Spojitost mezi tím co se děje teď a tím čím si museli projít před tolika lety.
 

S minulostí je pojí dvě slova. Jedno jméno. Jedna osoba. Jedno velké neštěstí. Penn Deaton. Ella a Jensen o té strašlivé události nemluví několik let. Jensen se dokonce odstěhoval ze země, aby zapomněl. Elle ale nikdo nevymluví, že jeho smrt se rozhodl někdo pomstít. Že ten někdo se mstí všem lidem, kteří Penna šikanovali. A že jako další, jsou na řadě oni dva. A jak to všechno ví? Je to jednoduché. Vrah nechává upomínku na zesnulého Penna v podobě mrtvého kardinála v ústech obětí



,,Nikdy mě nic takového nenapadlo. Fuj.“ Zadíval se zpátky do dalekohledu a já jsem si povzdechla. Jen tak brzy ke Gavinovi asi nepůjdeme. ,, Já mám tenhle druh rád.“ Nezapomněla jsme na to. Kardinálové byli Pennovi oblíbení.

  • HODNOCENÍ

Knihu jsem i přes některé výtky zhltla jako malinu. Seznam mrtvých je totiž jedna z nejlepších YA knížek, které jsem za poslední dobu vůbec měla tu čest číst. A navíc to byla první kniha přečtená v mé nové čtečce, ale o tom až v jiném článku. 

Jennifer se podařilo napsat celkem zajímavou knihu a nebýt těch do očí bijících YA prvků, byla by to úžasná kniha i pro mě. Ale asi jsem po všech těch severských krimi, čtyřech dohodách a klasice trochu náročnější čtenář. Přesto hodnotím knihu víceméně pozitivně, ale pět hvězdiček ode mě nečekejte. Možná kdybych hodnotila pouze v rovině YA, tak to by byly opravdu zasloužené hvězdičky. 

Hlavní hrdinka mi již od úplného začátku celkem přirostla k srdci a celkem jsme si užívala její milostné vzplanutí a prožívala každé její zklamání a oddalování první pusy. Prostě klasická romaňtárna hadr. To se samotné autorce opravdu podařilo napsat na jedničku. Zápletka mě trochu překvapila. Nemyslím tím, rozluštění celého příběhu, ale naopak mi celkově nápad pomsty, zde přišel více než zvláštní. Nechci prozradit moc čtenářům, kteří se na knihu teprve chystají, proto jen ve zkratce, důvod vraha mi přišel dostatečně nevysvětlen a mnou nebyl pobrán jako dostatečně přijatelný k tomu, aby vraždil o x letech později. Ale to je pouze můj názor.

Autorka se snažila také o moment překvapení ve finálové části a to se ji určitě povedlo. Já od začátku tipovala jednoho člověka a autorka vám pak předhoní úplně někoho jiného a vy pak zapomenete a dostanete se opět k tomu prvnímu. Takže snaha tam opravdu byla a nepovažuji ji za lacinou jako u mnohých knih.

Jennifer
Přemýšlím, zdali bych měla ještě něco málo dodat.

Dle mého každá mladá čtenářka bude knihu milovat. Láska a vražda v jednom. Co víc si jako mladá čtenářka přát. Tím chci říct, YA čtenáři s chutí do toho. Pro ostatní čtenáře se v knize skrývá opravdu příjemné odpočinkové čtení.

Za YA je to jasných 100% ale v celkovém hodnocení je to 65-70%






Jak se Vám Seznam mrtvých líbí? Taky byste knihu zařadili k povedeným YA nebo naopak si myslíte, že kniha byla pro Vás zklamáním.
KATY


Originální název : The Dead List
Spisovatel: Jennifer L. ARMENTROUT
Nakladatelství : BARONET,2016
Počet stran :344
Vazba : E-book
Žánr : YA,Dívčí romány
ISBN :978-80-269-0520-2

ANOTACE

Ella se před pár měsíci rozešla se svým přítelem Gavinem. Na začátku nového školního roku se s kamarádkou Linds rozhodnou, že si poslední rok na střední škole užijí naplno. Ovšem cestou z večírku je Ella přepadena neznámým útočníkem a všechno se změní. Sedmnáctiletá studentka se ocitá v centru vyšetřování pokusu o vraždu, přesto se snaží vrátit do zaběhlých kolejí

Ella nedokáže setřást pocit, že ji někdo sleduje. Když se začnou záhadně ztrácet její spolužačky a objevovat mrtvá těla, dívka začne podezírat i své nejbližší přátele, včetně pohledného trenéra sebeobrany Jensena. Navíc se zdá, že vraždy mají něco společného se starou nešťastnou událostí. V malém virginském městečku Ella náhle neví, komu může věřit.Seznam mrtvých je napínavý thriller pro mládež protnutý romancí, něco jako filmový Vřískot namíchaný s autorčiným románem Neohlížej se.

25 komentářů:

  1. Zrovna dneska jsem Seznam mrtvých dočetla a začínám psát recenzi. Kniha se mi hodně líbila, ale souhlasím, že motiv vraha nebyl dostatečně vysvětlen a taky jsem nepochopila, proč vraždil až o tolik let později.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně, je to škoda :) ptž pak jsme vraha vůbec nebrala v potaz, možná kdyby to bylo více rozvinuté, pochopím :)

      Vymazat
  2. Knihu jsem nečetla, ale tvá recenze mě na ni hodně nalákala. Tak uvidím, zda si ji v brzké době pořídím.
    Abych řekla pravdu, daleko více mě zajímá, jaký dojem jsi měla z druhé přečtené knihy - ze Sirotka č.8 ? Hmm? :-)
    Přeji hezký zbytek víkendu, Monika

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vždykcy když se podívá na papíry ,k terou recenzi ještě nemám vzpomenu si na tebe, když vidím Sirotka. Musím se na to vrhnout :) Ale ten čas prostě není :D

      Vymazat
    2. O čase mi vůbec nemluv - psala jsem to na FB stránku blogu, jak nic nestíhám :(
      Ale pravda je, že na tvoji recenzi Sirotka se opravdu těším ;)

      Vymazat
  3. Skvělá recenze :) Na knížku se teprve chystám a těším se :) Od autorky jsem četla podobnou knihu Neohlížej se a byla výborná :)

    OdpovědětVymazat
  4. No, myslím, že nakonec knihu vynechám. Zprvu mě docela zaujala díky tomu hypeu, co kolem ní vzniknul, ale říkala jsem si, že se nesmím nechat strhnout...a myslím, že jsem dobře udělala. YA prvky by mě určitě vytáčely a když vraždu nebo pořádné krimi, tak tady prostě pořád jsou ti Seveřani :)
    Měj se krásně, Katy

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně tak, seveřani na to jsou špička. Dokonce i američtí spisovatelé začínají šplhat na špičku,viz HART. Ale zase jsem ráda, že jsem ji četla. Mám ji pouze jako Eknihu a nelituji :)

      Vymazat
  5. O knize jsem hodně slyšela, ale zatím jsem neuvažovala, že bych se do ní pustila. A myslím, že tak i splním. V podstatě mě nezaujalo skoro nic (asi jsem také náročná ze severské literatury :D) a trochu mě děsí to YA. Možná kdybych byla o pár let mladší... :D Takže díky za vyřešení problému :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hele vůbec se nedivím, severská literatura je prostě pecka. Nebo já jsem na ni vlastně začala po delší době čést, Yrsa za to může :D Ale je fakt, že na odpočinek je to pěkné :)

      Vymazat
  6. Mě YA baví, je to ideální únik od dospělých starostí a problémů, rada tedy dospělejší četbu proložím něčím podobným a tahle byla super.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, lépe bych to neřekla, proto jsme ráda, že jsem knihu četla, pěkně jsem si odpočinula a YA knihy na léto jsou nejlepší :)

      Vymazat
  7. Pěkná recenze. :) Seznam mrtvých mě už dlouho láká. Já YA čtu hrozně ráda a navíc tahle autorka umí psát skvěle. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No už jsem právě o ni slyšela chválu a jak jsem již psala, jako YA je bezkonkurenční! :)

      Vymazat
  8. Skvěle napsané! :)
    Ty víš, že já YA hltám a když se spojí společně s thrillerem, je jasné, že to moje bude srdcová záležitost :D :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, je pravda, že utebe jsou to samé YA ale zase mám díky tobě přehled :D:D

      Vymazat
  9. Na knížku se rozhodně chystám, podle obálky i anotace vypadá velmi slibně! :) YA žánr mám totiž moc ráda.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, to já vím, a já si myslím, že ti i sedne. Já jsem tké spokojená, ale vůbec bych se nezlobila, kdyby něko přepsal pro starší :D

      Vymazat
  10. Pěkná recenze, já nad knihou stále váhám a přiznám se, že pořád nevím....

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No nevím, jestli bych zrovna tobě ji doporučila. Také jsi zvaklá už na jiné knihy jako já, tím myslím, takové ty více propracovanější :)

      Vymazat
  11. Recenzovala ji i Rodaw z knihánkova a ani tak mě kniha nezaujal. Takže si ji zatím nepořídím, koupila bych si ji třeba jednou až bude ve slevě.
    goodmoda.blog.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Však já ji ve slevě také koupila, ještě jako e knihu za 50 korun :D Nekup to :D

      Vymazat
  12. Na tuto knihu jsem už narazila a strašně mě zaujala, tak jsem vážně zvědavá, jaká bude. :)

    OdpovědětVymazat
  13. Mně se také moc líbila. Byla super žhavá a zajímavá. Až mě štvalo, že se autorka držela v mezí YA žánru. :-D Povedená recenze, palec nahoru, kdyby to šlo. Mám ji na blogu taky. ;-)

    OdpovědětVymazat