pondělí 21. srpna 2017

Špinavý kšefty na North Ganson Street - S. Craig ZAHLER


Krimi román ostrý jako břitva. Nejen Mystery Press ale také ostatní lákají čtenáře na syrový příběh odehrávající se na mrazivém severu, Missouri. Jako správný knihomol se nebojím jakékoliv výzvy, ať je sebevíc náročná. Zahraniční recenze srovnávají autora Zahlera s oblíbeným krvavým scénáristou, režisérem a hercem Quentinem Tarantinem. Byla jsem poměrně zvědavá, jakou novinku se tentokrát Mystery Press přichystalo a jak je známo, nikdy si žádnou knihu nevybírají bez zjevného důvodu. V každé jsem si doposavad našla to své a nenarazila tak na nepovedené knihy, jenž si mohou některé nakladatelství připsat na účet. Jak si u mě vedla kniha s dlouhým titulem Špinavý kšeft na North Ganson Street se dozvíte posléze..



Jules Bettinger je skvělý a chytrý policista s minimem taktního chování, které se mu jednoho krásného slunečného dne vymstí. Po další z mnoha nezdvořilých konverzací jeho ,,oběť“ spáchá sebevraždu přímo na policejní stanici v Arizoně. Bettinger bohužel šlápl tímto incidentem na kuří oko místnímu starostovi, jehož sestra byla dosavadní manželkou sebevražedného útočníka. Jedno šlápnutí vedle a schopný a oceňovaný policista byl převelen na mrazivý sever, do kriminálního státu Missouri.

Zdevastované a zchátralé město Victory není město, ve kterém byste chtěli žít natož pracovat. Svoji rodinu ubytoval až do města vzdáleného přes 100 kilometrů a i tak si nebyl jistý, zdali jsou v dostatečném bezpečí. Bettinger ve městě zločinu dostává k sobě coby parťáka desátníka Dominika, jenž byl za podivných okolností suspendován. Už od prvního okamžiku bylo jasné, že ti dva spolu vycházet nebudou a jejich soužití bude na pracovišti často na pokraji slušnosti. Přesto mají společný úkol. Vypátrat vraha zavražděné prostitutky, na které se po její smrti ukájel nekrofil. Aby toho nebylo málo, byla ve městě vyhlášena genocida policistů a ti i se svými rodinami již nejsou v bezpečí ani na policejní stanici…



Kde mám začít. Je těžké psát recenzi na knihu tak silnou jako byla právě tato a ne vždy je spojení silná kniha spojována s tím dobrým. Další z mnoha příběhů psaný er-formou přinášející na 416stranách přehršel informací. Text sám o sobě není vůbec komplikovaný, pakliže se orientujete v množství křestních jmen, silnic, ulic a vzájemných vztahů. Co ovšem nebude pro každého, je často používaný nespisovný jazyk a přemíra sprostých slov a slovních spojení. A když píši přemíra, myslím tím, že nenajdete stranu bez minimálně dvou sprostých slov a výrazů, ze kterých se někteří z Vás budou červenat či dokonce pohoršovat.
Co se musí autorovi nechat je poměrně obsáhlá slovní zásoba, která mi často vytvořila úsměv na tváři. Zpětně si vzpomínám na slovo pinďule, což je zdrobnělý výraz pro dámské přirození. Přesto si nemohu odpustit připomínku, že i přes poměrně vyznačující se slovní obohacení Craiga Zahlera, najdou se i takové výrazy, které se neustále opakovaly a opakovaly jako kdyby v tu chvíli autorovi došly nápady. Jak vidíte, kontrast je to opravdu obrovský.  


Celek knihy na mě působil jako snaha o antirasistické dílo, jenž na mě osobně působilo přesně opačně. Každý běloch byl v knize dostatečně vyzdvihován, aby nedošlo v příběhu k zmýlení změně barvy pleti. Postava muže české národnosti, si od autora nezasloužila ani řádné jméno a krom zkratek byl v knize označován pouze jako Čech. Navíc jeho vlastnosti a schopnosti mi připadaly, jako by si snad autor myslel, že každý druhý je u nás takový. Možná jsem autorovu myšlenku knihy pochopila naprosto špatně, může se to stát, nicméně tak nebo tak mi to během čtení poměrně znepříjemňovalo četbu.



Mohla bych říci, že je kniha spíše pro mužské osazenstvo  možná je tak i kniha směřována, ale vzhledem k tomu, že já a Tarantino často vytváříme příjemné večerní chvilky u TV, řekla bych, že kniha je to pravé ořechové pro mě a opak byl pravdou. Přitom dějová linie má opravdu nápad, náboj a to správné napětí. Byly části knihy, jenž jsem hltala jedním dechem, ale volba slov, sprostých slov, mi neumožnila to správné uvolnění pro její četbu a zážitek.O chování policistů v městě Victory se mi snad ani nechce mluvit. Pakliže autorovi jejich reakce přišli normální a vhodné, možná jsem ráda, že u nás jsou sice místní policisté smíše vtipní, ale umějí se chovat. Mám-li to brát jako nadsázku, mé znechucení možná vzrůstá ještě více.


Kšeft není špatná kniha, možná jen není vhodná doba pro její čtení. Stačí se podívat kolem sebe, jak dnešní lidé mluví, chovají se a vlčí. Věřím, že kniha nadchne tvrdší nátury než jsem já, i když si myslím, že krimi/detektivky/horory jsou mé druhé jméno. Na druhou starnu si myslím, že z knihy by byl úžasný filn, který by se mi líbil. Doporučuji ji čtenářům hledající něco nového a tvrdšího po čtení ,,nudnějších“ severských krimi románů. Já raději zůstanu u jemnějšího Robinsona, Weavera a dalších.






Knihu Špinavý kšefty na North Ganson Street můžete zakoupit přímo ZDE.






I tak moc děkuji za poskytnutí recenzního výtisku. Byla to moje čtenářská bitva a já ji zvládla. Zajímá mě, jak jsou na tom s knihou ostatní :)


Srovname.cz  
vám poradí, kde nakoupíte knihu 
nejlevněji.

Originální název : Mean Business on North Ganson Street (2014)
Spisovatel: S. Craig ZAHLER
Nakladatelství : MYSTERY PRESS,2017

Počet stran :416
Vazba : e-kniha
Žánr :
thriller, román, detektivka
ISBN :978-80-88096-86-3


ANOTACE

VÍTEJTE VE MĚSTĚ VICTORY!

MÍSTNÍ ATRAKCE: SVINSKÁ KOSA, CHCÍPLÍ FÓGLOVÉ, ZAMORDOVANÍ POLICAJTI A DVA (NE)OHROŽENÍ DRSŇÁCI S ODZNAKEM…

Po krátké, nepříliš zdvořilé konverzaci s detektivem Julesem Bettingerem spáchá jeden rozrušený obchodník sebevraždu. Kvůli tomuto incidentu je nelaskavý (i když mnohokrát vyznamenaný) policista přeložen a musí se i s rodinou přestěhovat z Arizony na mrazivý sever, do Missouri.

Zchátralé město Victory připomíná bestii v posledním tažení, která postupně pohlcuje své obyvatele i sama sebe. Jeho zaneřáděné ulice pokrývají mrtví holubi a na každého policistu zde připadá sedm set zločinců.

Bettinger dostane za parťáka nerudného, degradovaného desátníka Dominika Williamse. Společně začnou vyšetřovat vraždu, při níž byli zmrzačeni a zabiti dva policisté. Bettinger hledá odpovědi na předměstích Victory, stejně jako v záhadné minulosti svých nových kolegů – mužů, kteří při zatýkání dostali místního drogového dealera na invalidní vozík.

Bettinger a Williams brzy pojmou podezření, že dvojitá vražda policistů není osamocený incident, ale pouhá předehra k řadě dalších…

Jako břitva ostrý krimi román od režiséra kultovního hororového westernu Bone Tomahawk.

8 komentářů:

  1. Moc pěkná recenze na zajímavou knihu :) Zatím jsem o ni neslyšela, ale nevypadá špatně :) Hezké čtení :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je zajímavá,ale já se opravdu těším až na ten film :D

      Vymazat
  2. Já se za tvrdou náturu moc nepovažuju, tak knihu radši vynechám :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já bych řekla, že i jsem, ale tohle bylo na mě moc. Zpětně chápu lépe o co autorovi šlo i tak jsem z toho mimo :D

      Vymazat
  3. To chci, to chci, to chci! :D
    Zase se budu opakovat, ale chodím k tobě jako do knihovny: "Dobrý den, tak co máte dneska nového?" a Tvůj článek mi vždy představí nějakou výbornou pecku. Třeba se přeceňuji (však víme, jak jsem nedávno brečela u knihy Pomněnčino dítě), ale ráda bych si knihu přečetla. Jdu si jí hned napsat na wishlist, protože za chvíli budu zase zpětně hledat, jak se kniha jmenuje... :D Na tohle dílo jsem opravdu zvědavá.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to mi pak dej vědět!! A co mám říkat já :D To Pomněnčino dítě dostalo zase mě, už ho mám taky napsané, to zase prořvu :D

      Vymazat
  4. Kniha je rozhodně zajímavá a pravděpodobně by mě mohla bavit. Pokud to autor mluví, tak sprostá slova nemusí být problémem :)

    Gabux

    OdpovědětVymazat
  5. Tuhle knihu teď hodně vídám a patří k tomu zajímavějšímu, co je teď v nabídce. Nevím, zda hned, ale jednou jí určitě dám šanci. Skvělá recenze! :)

    OdpovědětVymazat