středa 21. června 2017

Honba za maniakálním šílencem aneb Polámané panenky - James CAROL



Konečně jsem se dočkala knihy od Jamese Carola, jenž je známý především díky knižní sérii Jeffersona Wintera coby amerického policejního profilera spolupracující převážně s místní policií. Hned první díl s názvem Polámané panenky mě zanesl přímo do již ne-evropské metropole, Anglie. Zatímco sám Jefferosn by se nejraději viděl někde na Hawaii, masový vrah se rozhodl udeřit uprostřed hlavního města v době, kdy se teplota nebezpečně blíží k hranici deseti stupňů pod nulou. Za krásný čtenářský prožitek děkuji portálu erading.cz , jenž mi poskytl mnou vybraný recenzní výtisk.


Jefferson Winter ten den vidí tak živě, jako kdyby se stal teprve včera. Dokáže popsat každičký moment toho dne do toho nejmenšího detailu. Den kdy se mu navždy změnil život. Tehdy seděl jako přísedící popravě a sledovala poslední slova umírajícího, jenž se mu navždy vryly do paměti. ,,Jsme oba stejní.“  Poslední slova sériového vraha mladých žen. Jeho vlastního otce.

Nyní stojí navzdory proslovu otce bok po boku policejní instituce v Londýně (Scotland Yard) a snaží se dopadnout dalšího masového vraha, jako byl jeho vlastní otec. Po Londýně se na neobvyklých místech objevují po několika měsících pohřešované mladé ženy. Žádná z těchto žen již nikdy nepovede normální život a ba právě naopak před nimi stojí roky a roky nevědomosti o okolním světě. Hledaný masový vrah z mladých a krásných dívek tvoří Polámané panenky.

Několik měsíců se musí ženy podřizovat brutálnímu násilí pod vlivem drog. Po měsících utrpení přestanou onoho šílence bavit a ten provede bez mrknutí oka zuboženým ženám lobotomii. Poté je vypustí do světa a on si vyhlíží další oběť. Za pomoci mladé Sophie je na stopě maniakálního šílence a čas života poslední oběti právě začal odpočítávat.


Polámané Panenky jakožto první díl z nové knižní série střídá psanou ich-formu s er-formou. Hlavní hrdina Jefferosn Winter si po právu zaslouží formu z jeho pohledu, protože díky ní můžeme sledovat myšlenkové procesy dějící se v Jeffersonově hlavě. Chvilkami jsem měla až pocit, že jsem se ocitla uprostřed myšlenek samotného Sherlocka Holmese. Většinu času jsem byla za detailní popis myšlenek více než vděčná, je to přeci jen originální oživení knihy, ale ocenila bych menší myšlenkový průjem v těch nejnapínavějších situacích. To si raději měl autor nechat k vysvětlení na závěr. Naštěstí se tak stalo jen v 5% procentech z celého příběhu.


Samotný prolog Vás doslova vcucne do knihy. Kdo by totiž nechtěl vidět osobnostní a hlavně psychologický posun syna masového vraha, jenž kdysi sloužil u FBI. Strašák z minulosti může totiž kdykoliv vylézt z tajné skrýše a ovlivnit Winterovu budoucnost. 

Přestože se v knize vyskytují poměrně děsivě vypadající scenérie, James Carol se spokojil s málem a čtenářům nabídl jakýsi odlehčený popis dějícího se násilí. Ne že by ho úplně vypustil, to ne. Jenom nepovažoval za nutné vsadit do příběhu krvavé detaily, díky čemuž bravurně vstoupil do popředí děj samotné knihy. I tak pro mě nastaly momenty, kdy jsem lehce zatajovala dech a obávala se, co přijde.
http://www.ereading.cz/cs/eknihy/24894/polamane-panenky
Kdybych se měla více zaměřit na příběh Polámaných panenek, už samotný název skvěle vystihuje to, o co v podstatě v celé knize jde. Ženy představující panenky na hraní pro psychicky narušeného násilníka, jemuž nestačí pouze způsobovat nevinným dívkám bolest, ale také zneužívat jejich pocitu naděje na záchranu. V kombinaci nám ve výsledku vyjde celkem brutální zvěrstvo.

Abych ale pouze nevychvalovala. I zde, stejně jako v každé knize, se najde pár ,,chybiček“. V tomto případě jsem se lehce pozastavovala nad vykreslením Jeffersona Wintera jakožto moderního detektivního superhrdiny. Možná by přeci jen mnohem lépe působil na čtenáře jako obyčejný člověk z masa a kostí jako každý druhý.



 Pokud se nacházíte ve fázi hledání ,,nové“ detektivní série se sympatickým hlavním hrdinou, je možná právě kniha s Jeffersonem Winterem to pravé ořechové. Americké detektivní příběhy se v dnešní době mohou srovnávat s těmi severskými, přesto mně osobně zde chybí to drsné a surové prostředí, jako například v Theorinových knihách, vytvářející tu správnou atmosféru. Já osobně jsem zvědavá jak se mi budou líbit další díly z této série, poněvadž dle databáze knih se autor nedokázal udržet na stejně kvalitní úrovni.
 



Knihu si můžete zakoupit ZDE.



Znáte již tvorbu amerického spisovatele a jeho knihy s deduktivním detektivem Jeffersonem Winterem?
 


Srovname.cz  
vám poradí, kde nakoupíte knihu 
nejlevněji.

Originální název : Broken Dolls (2014)
Spisovatel: James CAROL
Nakladatelství : BB ART,2015

Počet stran :312
Vazba : e-book - ereading.cz
Žánr : detektivky
ISBN :978-80-7507-095-1


ANOTACE

Vyšetřovatel má vraždění v genech…
My dva jsme stejní… Jefferson Winter nedokáže na tato slova zapomenout. Pošeptal mu je jeho otec krátce předtím, než injekce ukončila jeho život sériového vraha s patnácti mrtvými ženami na kontě. Winter se zoufale snaží dokázat sobě i okolí, že zákony genetiky někdy neplatí. Jako osvědčený policejní profilista je nyní pozván do Anglie, kde Scotland Yard hledá zákeřného vraha. I ten je jiný. Oběti, které si vybírá mezi ženami, měsíce mučí a zohavuje, pak je však pustí na svobodu. Najde Winter maniakálního šílence a překoná osudovou předurčenost?

8 komentářů:

  1. Knihu jsem četla krátce po tom co vyšla a ve zkratce mám velice podobný názor jako ty: bylo to fajn, ale nic extra, co by mě nepustilo od knihy a utkvělo mi v paměti :)
    Pěkná recenze :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem trochu doufala v jiný konec. Rozdvojená osoba a tak :)

      Vymazat
  2. Tuto sérii jsem zatím uložila k ledu, že se do ní někdy pustím. Ale čas plyne a ono stále nic. Ale mám toho prostě moc. Příběh vypadá opravdu dobře a zajímají mě ty myšlenky. Pěkně napsaná recenze :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji moc :) Hlavně víš jak, polámaé panenky= týrané ženy. To je prostě síla..

      Vymazat
  3. Četla jsem a moc se mi líbila, hlavně genialita Wintera :-)

    OdpovědětVymazat
  4. Polámané panenky mě lákají už dlouho, tak snad se do nich někdy pustím. Pěkná recenze :-)

    OdpovědětVymazat